Joan Herrero: Los Manolos
«La rumba és tan catalana com la sardana i més que la nova cançó»
9-2-2007

Lluny d’aquell All my loving lairo-lairo-là i d’aquell concert olímpic mil vegades rememorat, Los Manolos, o almenys tres d’ells, continuen endavant lluitant per la dignitat de la rumba catalana. Aquest dimecres van donar a l’escola de música CEME una classe teòrico-pràctica.
El percussionista del barri barceloní d’Hostafrancs, «el de la cúa i les olleres», Joan Herrero Navarro, 43, respon a l’entrevista.

Joan Herrero:  Los Manolos
——Per què dieu que el Pescaílla és Chuckberry, Peret Elvis i Gato Pérez Bob Dylan?
—És una analogia que fem entre la rumba catalana i el rock n’roll.
—Comencem pel marit de la Lola Flores.
—El Pescaílla va ser un dels pioners de la rumba catalana, potser el primer. És el més racial, el més negre, el més autèntic.
—Peret Elvis?
—Evident: és el rei.
—I Gato Pérez, Bob Dylan?
—Perquè va posar a les lletres de la rumba un missatge progressista, amb denúncia social i poesia.
—Doncs el Peret diu que el primer va ser ell.
—El primer exactament de què? Fa de mal dir. La paternitat no és important.
—Què és l’important?
—Que la rumba catalana continuï viva, que no mori.
—També dieu que la rumba és el Rithm’n Blues dels catalans.
—Perquè se te’n va el peu encara que no vulguis. Aquell ritme, aquell sabor...
—Quina és la definició curta de rumba catalana?
—És la música pop de Catalunya.
—N’hi ha d’altres.
—Hi ha la sardana que és tan catalana com la rumba.
—I prou?
—I la Nova Cançó que ni és tan antiga ni és tan catalana perquè estava copiada de la Chanson francesa.
—Per molta gent és un ritme vingut de fora.
—Molta gent que s’equivoca. La rumba catalana va néixer a Catalunya.
—D’inspiració caribenya?
—Com diuen els cubans: «el negro puso el tambor y el español la melodía».
—Es defineix pel ritme del ventilador?
—Segurament és el seu tret més característic, sí. És una forma de girar la mà al tocar les cordes de la guitarra que dóna un cop a la caixa.
—O sia que el ventilador no es donar-li la volta a la guitarra.
—És clar que no, home (riu). Això ho feia el Peret a l’escenari, però era una cosa d’ell.
—El Pescaílla feia el ventilador?
—Sí, però més aflamencat.
—I cantava My way, és a dir que, com vosaltres, versionava estàndars en anglès.
—Eren coses que li sortien espontàniament. Es una música de festa i en la festa hi entra tot. També havia cantat La chica de Ipanema en rumba.
—Es pot fer rumba catalana sense ser gitano?
—Es pot cantar blues sense ser negre? Molts blancs ho han fet. La rumba es porta al cor i el cor no té color.
—Els Manolos esteu lluitant per la dignificació de la rumba?
—Sí. És clar.
—Després de tants any encara no es considera digna?
—No.
—Però torna a estar de moda.
—Ara hi ha una nova revifalla, sí. Han aparegut grups nous com Gertrudis, La Troba Kung Fu, la gent de Rauxa...
—...que són de Sabadell.
—Ho sé i molt bons. Gràcies a tots ells la rumba ja no és una moda passatgera que va i ve. Si el rock porta 70 anys per què la rumba ha de morir?
—Això és dignificar-la?
—Això i que els catalans comprenguin d’una vegada que és un ritme propi d’aquí. La rumba és ben nostre.
—Doncs els primers la cantaven en castellà.
—I què? Es pot ser català i cantar en castellà.
—Costa fer entendre això?
—Molt. Hi ha institucions que no ho entenen de cap manera.
—Quines institucions? Mulli’s.
—No, no (riu). Només diré que l’actual govern de la Generalitat potser té la música més assimilada.
—Se li escapa el riure per sota el nas.
—I què vols que et digui home? (vinga a riure).
—Els Gipsy Kings feien rumba catalana?
—Jo els conec i entre ells parlen català perquè són gitanos catalans del Sud de França.
—Doncs canten en castellà.
—Sí, però de castellà no en tenen ni idea. Entre ells només parlen català i francès. I la seva música... home, té influències de rumba catalana, però no ho és.
—I els Takameli de Perpinyà?
—Aquests sí home. Canten en català i tot.
—Estopa és rumba?
—Sí, però més flamenca, més de Caño Roto que es un barri de Madrid d’on ha sortit l’altra rumba més flamenca i menys salsera.
Cuchibiri, cuchibiri


RUMBA + HAVANERA
Els Manolos treballen ara en la fusió rumba-havanera., totes dues d’orígens caribenys i totes dues cosines germanes. Pêr fer-ho treballen conjunameh amb el grup d’havaneres, Ultramar.
«Passem rumbes a havanera, havaneres a rumba i altres les barregem al 50%. Per ara només tenim una maqueta que potser algun dia serà un disc».
D’altra banda Els Manolos preparen una gira amb el grup Gertrudis, també rumbero, de La Roca i La Garriga.